KDV
İadesinde Kaç Alt Firmaya Kadar İnceleme Yapılmaktadır?
30.12.2015 14:31
Firma olarak Aralık 2015'te ihracat yaptık ve bununla ilgili
olarak ilk kez KDV iadesi istemeyi düşünüyoruz. Çevremizden edindiğimiz bilgiye
göre; KDV iadesi alacağımız zaman bizim mal aldığımız firmanın da iki alt
firmasına kadar inceleniyormuş. Biz gerçek mal alımı yapıyoruz ancak bizim mal
aldığımızın 2 altında bir sorun var mıdır? Bunu nereden bilebiliriz ve bu bizi
ilgilendirir mi? Ve ayrıca gerçekten KDV iadesi alan firmalarda KDV iadesi özet
raporunda kaç alt firmaya kadar iniliyor? Biz iade alan firmayız Kamet ltd.
Bizim mal aldığımız Sezgin ltd. Sezgin ltd mal aldığı Mutlu ltd. Mutlu ltd'nin
mal aldığı Güven ltd Güven ltd'nin mal aldığı CSF yapı ltd. CSF yapı ltd'nin
mal aldığı Haksöz ltd. Bu durumda biz iade için başvurduğumuzda maliye
örnekteki hangi firmaya kadar KDV iade raporunda çıkar ve görür Sınır var mıdır
KDV iade özet raporunda?
Mert Serin
Sayın Serin,
KDV ile ilgili bütün iade konuları hakkında KDV
genel uygulama tebliği sizlere ışık tutacak talimatları içermektedir.
İhracatınızın şekli önem taşımaktadır. Aracı ihracatçı mısınız yoksa imalatçı
ihracatçı mısınız? Buna göre durumunuzu ve sorunuzu bu duruma göre yanıtlamak
gerekir. Genel olarak alışlarınızda 3 alt kademeye inilmektedir. Yukarıda da
belirtildiği gibi 3065 sayılı KDVK ve konuyla ilgili 2015/1 KDV iç genelgesi ve
KDV genel uygulama tebliğinde yer alan ilkelere göre hareket etmeniz
zorunludur. Malzeme alışlarınızı mutlaka banka sistemi üzerinden ödemeniz
gerekir. Ayrıca bu ihracat işlemi ile ilgili ayrıntıları bir mali müşavir ve
gümrük müşaviri yardımı ile yönlendirmeniz en sağlıklı yol olarak
gözükmektedir.
Fatura Alırken Sorun Yaşamamak için Neler Yapmalıyız?
30.12.2015 14:26
Merhaba Mustafa Bey,
Biz 2013 yılından beri bir firmadan mal alımı yapıyoruz ve
herhangi bir sorun yaşamadık ancak şimdi bu firma sahte belge düzenlemekten
dolayı biz dahil tüm satış yaptığı firmalardan faturaların çıkarılması
istenmekte (Meğer firma gerçekte satış yapmanın yanında ayrıca daha fazla da
sahte fatura düzenliyormuş) Ancak biz bunu nerden bilebiliriz? Sizin
deneyimlerinize göre, bundan sonra mal alımı yapacağımız firmada nelere dikkat
etmeliyiz ki ileride herhangi sorun yaşamayalım?
Öneriniz nelerdir teşekkür ederim.
Sevgi Kaya
Sayın Kaya,
Ticari bütün mal ve hizmet alımlarınızı sahte
fatura riskinden kurtulmak için KDV genel uygulama tebliğine göre yapınız.
Konuyla ilgili tebliğde ayrıntılı açıklamalar ve örnekler mevcuttur. Kişisel
çek ile ödeme yapılması halinde bunun ispat vasıtası olarak kullanılması
olanaksızdır. Keza hamiline yazılı çek ile de ödeme yapmayınız. En doğrusu
banka sistemi üzerinden havale veya EFT yapılmasını öneriyoruz. Ayrıca mal ve
hizmet alımı yaptığınız şirketleri takip ediniz. Bunlar hakkında vergi
dairelerinden mümkün olduğunca bilgi toplayınız.
8.000 TL Üzerindeki Ödemeler Nasıl Yapılır?
30.12.2015 14:20
İki konu hakkında danışmak isterim.
1-Firmanın yıl içinde bize satışı 145.000 TL'dir. Biz bu 145.000
TL'nin 130.000 TL'sini çek veya banka havale yaptık ancak kalan 15.000 TL'yi
nakit olarak ödedik. Bu durumda bu durumun tespiti halinde kesilecek özel
usulsüzlük cezası 145.000 TL'nin % 5' i mi yoksa sadece nakit ödeme olan 15.000
TL'nin % 5'i i olarak uygulanır.
2-Limited şirket mal alımı yapıyor ancak bunun bedelini şirket
ortağına ait kredi kartı ile yapılıyor. Bu ödeme şekli banka yoluyla ödeme
sayılır mı? Çünkü sonuçta banka yoluyla fakat şirket ortağının şahsi kredi
kartı ile yapılmıştır.
Sezer Kahraman
Sayın Kahraman,
Ödemelerinizi bankadan yapmanız zorunludur. Çünkü
siz tacirsiniz. Ayrıca gerçek usulde mükellef olmanız nedeniyle bütün tahsilat
ve tediyatları bankadan geçirmeniz zorunludur. Olayınızda bakiye nakit ödeme
15.000 TL açıkta kalmaktadır. Muhtemelen durumun tespiti halinde nakit ödeme
olan 15.000 TL üzerinden %5 ceza uygulanır. ikinci sorunuz için yanıtımız
ise: Limited şirket ortağı kendi şirketi için almış olduğu mal bedeline kişisel
kredi kartı ile ödeme yapmış ise bu durumu kendi şirketi ile bir sözleşme yapıp
belgelendirilmesi zorunludur. Kişisel kredi kartı ile şirket malzeme
alımlarının ödenmesi mümkün olmakla beraber bu ilişkinin bir sözleşme ile
desteklenmesi halinde ödeme banka sistemi üzerinden yapılmış bir ödeme olarak
dikkate alınmaktadır.
SMYİB Düzenleyen ve Kullanan
Firmalardan Alım Yapıldığında Ne Yapmalıyız?
03.12.2015 09:21
1- ) 2014 ve 2015 yılında yaklaşık olarak 7.000.000 TL mal alımı
yaptığımız firma "Sahte Belge Düzenleyici" olarak özel esaslara tabi
olmuştur. Firma normal satışın yanında ayrıca fazladan gerçek olmayan
satışlarda yapmış, bu sebeple "sahte belge düzenleyici" koduna
düşmüş. Bu durumda Biz ne yapmalıyız? Ödemelerimiz banka yoluyla, fatura,
irsaliye ve teklif mektupları hepsi mevcuttur. Bize sanırım yakın zamanda
bununla ilgili vergi müfettişi çağırır, ne yapabiliriz bu durumda? 2- ) Aynı
şekilde mal aldığımız bir firma "sahte belge kullanma" koduna
düşmüştür. Bu durumla ilgili ne yapabiliriz? Ödemeler banka yolu ile.
Teşekkürler.
Sezin Mercan
Sayın Mercan
2014 ve 2015 yılındaki mal alımlarınızın tutarı eski ifade ile 7trilyon yeni ifade ile 7.000.000 TL'dır. Bu tutarın sizin ilgili yıllardaki mal alımlarınıza oranına bir gözatınız. Eğer diğer alışlarınızla beraber bu tutarlar 153 ticari malları hesabınızdaki nispeti önem taşır. Ayrıca, size fatura düzenleyen firmaya yapmış olduğunuz ödemelerin banka sistemi üzerinden geçip geçmediğini kontrol ediniz. Yaptığınız ödemelerin kimin tarafından bankadan çekildiği önem taşır. Sonuç olarak mal aldığınız firma hakkında düzenlenen vergi tekniği raporunda hangi firmalara gerçekten ve hangi firmalara ise fiktif veya komisyon karşılığı fazladan fatura kesildiğinin bilinmesi gerekmektedir. Sonuç olarak size yapılacak tarhiyattan önce firmanızdan açıklama istenilecektir. Bu açıklamayı yaparken vergi dairenizle görüşüp buna göre ve KDV genel uygulama tebliğinde yer alan ilkelere göre belge ve bilgi sunmanız gerekir. Aaksi takdirde sizde (firmanız) sahte fatura kullanıcıları ile ilgili özel esaslara gireceksiniz.
2014 ve 2015 yılındaki mal alımlarınızın tutarı eski ifade ile 7trilyon yeni ifade ile 7.000.000 TL'dır. Bu tutarın sizin ilgili yıllardaki mal alımlarınıza oranına bir gözatınız. Eğer diğer alışlarınızla beraber bu tutarlar 153 ticari malları hesabınızdaki nispeti önem taşır. Ayrıca, size fatura düzenleyen firmaya yapmış olduğunuz ödemelerin banka sistemi üzerinden geçip geçmediğini kontrol ediniz. Yaptığınız ödemelerin kimin tarafından bankadan çekildiği önem taşır. Sonuç olarak mal aldığınız firma hakkında düzenlenen vergi tekniği raporunda hangi firmalara gerçekten ve hangi firmalara ise fiktif veya komisyon karşılığı fazladan fatura kesildiğinin bilinmesi gerekmektedir. Sonuç olarak size yapılacak tarhiyattan önce firmanızdan açıklama istenilecektir. Bu açıklamayı yaparken vergi dairenizle görüşüp buna göre ve KDV genel uygulama tebliğinde yer alan ilkelere göre belge ve bilgi sunmanız gerekir. Aaksi takdirde sizde (firmanız) sahte fatura kullanıcıları ile ilgili özel esaslara gireceksiniz.
Hem
Alış Hem Satış Yapılan Firmaya Ayrıca Banka ile Ödeme Şart mı?
30.12.2015 14:15
2013 yılında firmaya; Biz 238.000 TL mal satmışız. Firma bize
197.000 TL mal/hizmet satmıştır. Aramızdaki 41.000 TL borç ise banka yoluyla
ödenmiştir. Şimdi vergi dairesinden gelen yazıda ilgili firmadan aldığımız
197.000 TL faturanın kayıtlardan çıkarılması istenmekte. Durumu izah ettik
ancak ödemenin hepsinin bankadan yapılması gerekirdi dendi .
-Karşılıklı mal alış verişi için ayrıca ödeme bankadan mı
geçmelidir? Borç ve alacak olmamasına rağmen para gönderip almamız yanlış olmaz
mı?
-Karşılıklı alış verişte ödeme sorulur mu? Çünkü borç alacak
yoktur mahsuplaştığımızda borç alacak kalmıyor? Ancak ödeme banka yolu
olmadığından alınan KDV çıkarılması isteniyor? Bu durumda ne yapılabilir?
Teşekkürler Mustafa Bey.
Sezer Kahraman
Sayın Kahraman,
Vergi mükellefi veya tacir olmanız dolayısıyla
bütün ticari işlemleriniz için ödemelerinizi yasal limit 7.000 TL'nin üzerinde
olan işlemlerde mutlak surette bankadan yapmanız zorunludur. Eski limit 8.000
TL iken bu defa bu tutar 7.000 TL'ye indirgenmiştir. Sonuç olarak karşılıklı
gerek alış ve satış işlemlerinizde ödemeleri bankadan yapmanız gerekmektedir.
Aksi takdirde her işlem için ayrı ayrı özel usulsüzlük cezası ödemeniz
gerekecektir. (213 sayılı VUK md.353)
Vergi Memurları Şirket Bilgisayarını İnceleyebilir mi?
09.11.2015 11:27
3 gün önce işyerine vergi dairesinden bir vergi dairesi
yoklamacısı ile vergi dairesi memuru geldi. Bazı sorular sordu ve yoklama
yaptılar. Ancak bu işlem bitikten sonra hesapların tutulduğu bilgisayarı
incelemek istemiş ve hesapları bilgisayardan kontrol etmesi gerektiğini
söylemiştir. Yine çalışan arkadaşın kendi tutmuş olduğu ajandasındaki notları
kontrol etmek istemiştir. Bu vesileyle konu hakkında bir kaç soru sormak
isterim şöyle ki;
- Firmaların adresine gidip bilgisayarlarının içeriğine girerek
kontrol yapılabilinir mi? Bu tür incelemeye yetkisi olan kimse var mıdır?
- Yine firma merkezine gidilip fatura ve yasal defterlere hiç
süre vermeden el koyulup götürülebilinir mi? Buna yetkisi olan kimseler var
mıdır?
- Yine şirket merkezine gidildiğinde çalışanların kendi şahsi ajanda
ve notlarını incelemek isteyebilirler mi? Buna yetkili kimseler var mıdır? Bu
konu önemli midir? Biz bu durumlarda ne yapmalıyız? Şirketler ne yapmalıdır?
Konu hakkında bilgi vermenizi rica ederim. Teşekkürler
Serhan Simsirli
Sayın Simsirli,
213 sayılı VUK kanununa göre yoklama memurları denetime tabi mükellefin iş yerinde yoklama yapabilirler. Yoklama işlemi VUK md. 127 hükmüne göre iş yerinde maddi olayları ve mükellefiyetle ilgili hususları araştırmaktır. Bu arada iş yerinde mevcut olayları ve personel tespiti konuları kayıtları kontrol edebilir. Varsa kasa mevcudu sayabilir.
213 sayılı VUK kanununa göre yoklama memurları denetime tabi mükellefin iş yerinde yoklama yapabilirler. Yoklama işlemi VUK md. 127 hükmüne göre iş yerinde maddi olayları ve mükellefiyetle ilgili hususları araştırmaktır. Bu arada iş yerinde mevcut olayları ve personel tespiti konuları kayıtları kontrol edebilir. Varsa kasa mevcudu sayabilir.
Bunun dışında defter ve belgelerin incelenebilmesi için
incelemeye yetkili bulunan müfettişler tarafından mükellefe 15 günden az
olmamak üzere süre verilir. Yoklama memurlarının vergi incelemeye yetkisi
yoktur. Sorunuz da yer alan yoklama memurları iş yerinde
sadece maddi olayları denetleyebilir. Bunun dışında kilitli kasanın açılması,
açtırılması mümkün değildir. Kişisel ajandaların incelenmesi mümkün değildir.
Diğer taraftan ortada bulunmadıkça çekmecede yer alan kişisel ajandanın
incelenmesi mümkün değildir. Bu gibi arama işlemlerinin yapılabilmesi için 213
sayılı VUK md. 135'inci hükmüne göre vergi müfettişleri tarafından aramalı
inceleme kararı alınması zorunludur. Bu gibi konularda ancak VUK md. 142 ve
143'üncü maddede belirtilen koşulların varlığına bağlıdır. Arama kararını ancak
bir kez ve uygun bir saatte ve zamanda sulh yargıcı verebilir. Sonuç olarak
sorunuzdaki yoklama memurlarının kişisel ajandalarınıza el koyması veya
istemesi olanaksızdır.
Kaynak ; http://www.istekobi.com.tr/kobi-bilgi-merkezi/isin-uzmanlari/mustafa-alpaslan-u107.aspx
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder