18 Ocak 2016 Pazartesi

İlginç Soru Cevaplar... http://www.istekobi.com.tr/kobi-bilgi-merkezi/isin-uzmanlari/mustafa-alpaslan-u107.aspx



KDV İadesinde Kaç Alt Firmaya Kadar İnceleme Yapılmaktadır?

30.12.2015 14:31
Firma olarak Aralık 2015'te ihracat yaptık ve bununla ilgili olarak ilk kez KDV iadesi istemeyi düşünüyoruz. Çevremizden edindiğimiz bilgiye göre; KDV iadesi alacağımız zaman bizim mal aldığımız firmanın da iki alt firmasına kadar inceleniyormuş. Biz gerçek mal alımı yapıyoruz ancak bizim mal aldığımızın 2 altında bir sorun var mıdır? Bunu nereden bilebiliriz ve bu bizi ilgilendirir mi? Ve ayrıca gerçekten KDV iadesi alan firmalarda KDV iadesi özet raporunda kaç alt firmaya kadar iniliyor? Biz iade alan firmayız Kamet ltd. Bizim mal aldığımız Sezgin ltd. Sezgin ltd mal aldığı Mutlu ltd. Mutlu ltd'nin mal aldığı Güven ltd Güven ltd'nin mal aldığı CSF yapı ltd. CSF yapı ltd'nin mal aldığı Haksöz ltd. Bu durumda biz iade için başvurduğumuzda maliye örnekteki hangi firmaya kadar KDV iade raporunda çıkar ve görür Sınır var mıdır KDV iade özet raporunda?
Mert Serin
Sayın Serin,
KDV ile ilgili bütün iade konuları hakkında KDV genel uygulama tebliği sizlere ışık tutacak talimatları içermektedir. İhracatınızın şekli önem taşımaktadır. Aracı ihracatçı mısınız yoksa imalatçı ihracatçı mısınız? Buna göre durumunuzu ve sorunuzu bu duruma göre yanıtlamak gerekir. Genel olarak alışlarınızda 3 alt kademeye inilmektedir. Yukarıda da belirtildiği gibi 3065 sayılı KDVK ve konuyla ilgili 2015/1 KDV iç genelgesi ve KDV genel uygulama tebliğinde yer alan ilkelere göre hareket etmeniz zorunludur. Malzeme alışlarınızı mutlaka banka sistemi üzerinden ödemeniz gerekir. Ayrıca bu ihracat işlemi ile ilgili ayrıntıları bir mali müşavir ve gümrük müşaviri yardımı ile yönlendirmeniz en sağlıklı yol olarak gözükmektedir.

Fatura Alırken Sorun Yaşamamak için Neler Yapmalıyız?

30.12.2015 14:26
Merhaba Mustafa Bey,
Biz 2013 yılından beri bir firmadan mal alımı yapıyoruz ve herhangi bir sorun yaşamadık ancak şimdi bu firma sahte belge düzenlemekten dolayı biz dahil tüm satış yaptığı firmalardan faturaların çıkarılması istenmekte (Meğer firma gerçekte satış yapmanın yanında ayrıca daha fazla da sahte fatura düzenliyormuş) Ancak biz bunu nerden bilebiliriz? Sizin deneyimlerinize göre, bundan sonra mal alımı yapacağımız firmada nelere dikkat etmeliyiz ki ileride herhangi sorun yaşamayalım?
Öneriniz nelerdir teşekkür ederim.
Sevgi Kaya
Sayın Kaya,
Ticari bütün mal ve hizmet alımlarınızı sahte fatura riskinden kurtulmak için KDV genel uygulama tebliğine göre yapınız. Konuyla ilgili tebliğde ayrıntılı açıklamalar ve örnekler mevcuttur. Kişisel  çek ile ödeme yapılması halinde bunun ispat vasıtası olarak kullanılması olanaksızdır. Keza hamiline yazılı çek ile de ödeme yapmayınız. En doğrusu banka sistemi üzerinden havale veya EFT yapılmasını öneriyoruz. Ayrıca mal ve hizmet alımı yaptığınız şirketleri takip ediniz. Bunlar hakkında vergi dairelerinden mümkün olduğunca bilgi toplayınız.

8.000 TL Üzerindeki Ödemeler Nasıl Yapılır?

30.12.2015 14:20
İki konu hakkında danışmak isterim.
1-Firmanın yıl içinde bize satışı 145.000 TL'dir. Biz bu 145.000 TL'nin 130.000 TL'sini çek veya banka havale yaptık ancak kalan 15.000 TL'yi nakit olarak ödedik. Bu durumda bu durumun tespiti halinde kesilecek özel usulsüzlük cezası 145.000 TL'nin % 5' i mi yoksa sadece nakit ödeme olan 15.000 TL'nin % 5'i i olarak uygulanır.
2-Limited şirket mal alımı yapıyor ancak bunun bedelini şirket ortağına ait kredi kartı ile yapılıyor. Bu ödeme şekli banka yoluyla ödeme sayılır mı? Çünkü sonuçta banka yoluyla fakat şirket ortağının şahsi kredi kartı ile yapılmıştır.
Sezer Kahraman
Sayın Kahraman,
Ödemelerinizi bankadan yapmanız zorunludur. Çünkü siz tacirsiniz. Ayrıca gerçek usulde mükellef olmanız nedeniyle bütün tahsilat ve tediyatları bankadan geçirmeniz zorunludur. Olayınızda bakiye nakit ödeme 15.000 TL açıkta kalmaktadır. Muhtemelen durumun tespiti halinde nakit ödeme olan 15.000 TL üzerinden %5 ceza uygulanır. ikinci  sorunuz için yanıtımız ise: Limited şirket ortağı kendi şirketi için almış olduğu mal bedeline kişisel kredi kartı ile ödeme yapmış ise bu durumu kendi şirketi ile bir sözleşme yapıp belgelendirilmesi zorunludur. Kişisel kredi kartı ile şirket malzeme alımlarının ödenmesi mümkün olmakla beraber bu ilişkinin bir sözleşme ile desteklenmesi halinde ödeme banka sistemi üzerinden yapılmış bir ödeme olarak dikkate alınmaktadır.

 


SMYİB Düzenleyen ve Kullanan Firmalardan Alım Yapıldığında Ne Yapmalıyız?

03.12.2015 09:21
1- ) 2014 ve 2015 yılında yaklaşık olarak 7.000.000 TL mal alımı yaptığımız firma "Sahte Belge Düzenleyici" olarak özel esaslara tabi olmuştur. Firma normal satışın yanında ayrıca fazladan gerçek olmayan satışlarda yapmış, bu sebeple "sahte belge düzenleyici" koduna düşmüş. Bu durumda Biz ne yapmalıyız? Ödemelerimiz banka yoluyla, fatura, irsaliye ve teklif mektupları hepsi mevcuttur. Bize sanırım yakın zamanda bununla ilgili vergi müfettişi çağırır, ne yapabiliriz bu durumda? 2- ) Aynı şekilde mal aldığımız bir firma "sahte belge kullanma" koduna düşmüştür. Bu durumla ilgili ne yapabiliriz? Ödemeler banka yolu ile. Teşekkürler.
Sezin Mercan
Sayın Mercan
2014 ve 2015 yılındaki mal alımlarınızın tutarı eski ifade ile 7trilyon yeni ifade ile 7.000.000 TL'dır. Bu tutarın sizin ilgili yıllardaki mal alımlarınıza oranına bir gözatınız. Eğer diğer alışlarınızla beraber bu tutarlar 153 ticari malları hesabınızdaki nispeti önem taşır. Ayrıca, size fatura düzenleyen firmaya yapmış olduğunuz ödemelerin banka sistemi üzerinden geçip geçmediğini kontrol ediniz. Yaptığınız ödemelerin kimin tarafından bankadan çekildiği önem taşır. Sonuç olarak mal aldığınız firma hakkında düzenlenen vergi tekniği raporunda hangi firmalara gerçekten ve hangi firmalara ise fiktif veya komisyon karşılığı fazladan fatura kesildiğinin bilinmesi gerekmektedir. Sonuç olarak size yapılacak tarhiyattan önce firmanızdan açıklama istenilecektir. Bu açıklamayı yaparken vergi dairenizle görüşüp buna göre ve KDV genel uygulama tebliğinde yer alan ilkelere göre belge ve bilgi sunmanız gerekir. Aaksi takdirde sizde (firmanız) sahte fatura kullanıcıları ile ilgili özel esaslara gireceksiniz. 


Hem Alış Hem Satış Yapılan Firmaya Ayrıca Banka ile Ödeme Şart mı?

30.12.2015 14:15
2013 yılında firmaya; Biz 238.000 TL mal satmışız. Firma bize 197.000 TL mal/hizmet satmıştır. Aramızdaki 41.000 TL borç ise banka yoluyla ödenmiştir. Şimdi vergi dairesinden gelen yazıda ilgili firmadan aldığımız 197.000 TL faturanın kayıtlardan çıkarılması istenmekte. Durumu izah ettik ancak ödemenin hepsinin bankadan yapılması gerekirdi dendi .
-Karşılıklı mal alış verişi için ayrıca ödeme bankadan mı geçmelidir? Borç ve alacak olmamasına rağmen para gönderip almamız yanlış olmaz mı?
-Karşılıklı alış verişte ödeme sorulur mu? Çünkü borç alacak yoktur mahsuplaştığımızda borç alacak kalmıyor? Ancak ödeme banka yolu olmadığından alınan KDV çıkarılması isteniyor? Bu durumda ne yapılabilir?
Teşekkürler Mustafa Bey.
Sezer Kahraman
Sayın Kahraman,
Vergi mükellefi veya tacir olmanız dolayısıyla bütün ticari işlemleriniz için ödemelerinizi yasal limit 7.000 TL'nin üzerinde olan işlemlerde mutlak surette bankadan yapmanız zorunludur. Eski limit 8.000 TL iken bu defa bu tutar 7.000 TL'ye indirgenmiştir. Sonuç olarak karşılıklı gerek alış ve satış işlemlerinizde ödemeleri bankadan yapmanız gerekmektedir. Aksi takdirde her işlem için ayrı ayrı özel usulsüzlük cezası ödemeniz gerekecektir. (213 sayılı VUK md.353)

Vergi Memurları Şirket Bilgisayarını İnceleyebilir mi?

09.11.2015 11:27
3 gün önce işyerine vergi dairesinden bir vergi dairesi yoklamacısı ile vergi dairesi memuru geldi. Bazı sorular sordu ve yoklama yaptılar. Ancak bu işlem bitikten sonra hesapların tutulduğu bilgisayarı incelemek istemiş ve hesapları bilgisayardan kontrol etmesi gerektiğini söylemiştir. Yine çalışan arkadaşın kendi tutmuş olduğu ajandasındaki notları kontrol etmek istemiştir. Bu vesileyle konu hakkında bir kaç soru sormak isterim şöyle ki;
- Firmaların adresine gidip bilgisayarlarının içeriğine girerek kontrol yapılabilinir mi? Bu tür incelemeye yetkisi olan kimse var mıdır?
- Yine firma merkezine gidilip fatura ve yasal defterlere hiç süre vermeden el koyulup götürülebilinir mi? Buna yetkisi olan kimseler var mıdır?
- Yine şirket merkezine gidildiğinde çalışanların kendi şahsi ajanda ve notlarını incelemek isteyebilirler mi? Buna yetkili kimseler var mıdır? Bu konu önemli midir? Biz bu durumlarda ne yapmalıyız? Şirketler ne yapmalıdır? Konu hakkında bilgi vermenizi rica ederim. Teşekkürler
Serhan Simsirli
Sayın Simsirli,

213 sayılı VUK kanununa göre yoklama memurları denetime tabi mükellefin iş yerinde yoklama yapabilirler. Yoklama işlemi VUK md. 127 hükmüne göre iş yerinde maddi olayları ve mükellefiyetle ilgili hususları araştırmaktır. Bu arada iş yerinde mevcut olayları ve personel tespiti konuları kayıtları kontrol edebilir. Varsa kasa mevcudu sayabilir.


Bunun dışında defter ve belgelerin incelenebilmesi için incelemeye yetkili bulunan müfettişler tarafından mükellefe 15 günden az olmamak üzere süre verilir. Yoklama memurlarının vergi incelemeye yetkisi yoktur. Sorunuz da yer alan yoklama memurları iş yerinde sadece maddi olayları denetleyebilir. Bunun dışında kilitli kasanın açılması, açtırılması mümkün değildir. Kişisel ajandaların incelenmesi mümkün değildir. Diğer taraftan ortada bulunmadıkça çekmecede yer alan kişisel ajandanın incelenmesi mümkün değildir. Bu gibi arama işlemlerinin yapılabilmesi için 213 sayılı VUK md. 135'inci hükmüne göre vergi müfettişleri tarafından aramalı inceleme kararı alınması zorunludur. Bu gibi konularda ancak VUK md. 142 ve 143'üncü maddede belirtilen koşulların varlığına bağlıdır. Arama kararını ancak bir kez ve uygun bir saatte ve zamanda sulh yargıcı verebilir. Sonuç olarak sorunuzdaki yoklama memurlarının kişisel ajandalarınıza el koyması veya istemesi olanaksızdır.



Kaynak ; http://www.istekobi.com.tr/kobi-bilgi-merkezi/isin-uzmanlari/mustafa-alpaslan-u107.aspx

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder