Kayıp faturalarla ilgili ne yapmalı?
|
Günlük hayatta karşılaştığımız bazı
olayların, yıllar sonra başımıza dert açmaması için aslında küçük bir tedbir
almak yeterli.
Hırsızlık, yangın, sel ve diğer tabii
afetler hem oluş esnasında hem de daha sonra canımızı yakar. Mesela bu
sebeplerden dolayı işletmelerin malları, demirbaşları ve resmi belgeleri kaybolma, çalınma, bozulma, çürüme, yanma gibi
şekillerde zarar görür. Bu ve buna benzer durumlarda
vakit geçirmeden resmi makamlara bilgi verilmesi ve başvurulması gerekir.
1-Malların çalınması/yanması
Böylesi afetlerde zarar gören, hurdaya
dönen veya çalınan mallar için neler yapılması gerektiğini önceki yazılarımda
dile getirmiştim. Maliye bu sebeplerden dolayı satılamayan malların alımında indirim
konusu yapılan KDV'lerin tespit edilerek KDV beyannamesindeki “İlave Edilecek
KDV” satırı ile beyan edilmelerini ve vergi dairesine ödenmelerini istiyor.
Yani Maliye kendisinin mücbir sebep ilan
etmediği bu tür
afetlerde ziyana uğratılan malların KDV'sinin işletme üzerinde kalması
sonucunu doğuracak bir işlemde bulunulmasını istiyor.
2- Mal alım-satım faturaları
kaybolursa
Yukarıda bahsettiğim sebeplerden dolayı
işletmelerin ticari faaliyetleri ile ilgili belgeleri de zarar görebilir veya
kaybolabilir. Maliye, mükelleflerin mal alım satım belgeleri ile resmi
belgelerin beş yıl boyunca saklanması ve talep edilmesi halinde kendisine ibraz
edilmesini şart koşmuştur. Bu süre zarfında
istenen belgelerin ibraz edilememesi, vergi kaçakçılığı ile suçlanmaya, hapis
cezası ile yargılanmaya sebep olur.
Bilindiği gibi, mükellefler sattıkları
emtia veya yaptırdıkları işler için fatura vermek ve alıcılar
da fatura istemek ve almak mecburiyetinde.
Mükellefler mal ve hizmet aldıkları fatura ve belgeleri ibraz edemezlerse
alış faturalarında yer alan ve daha önce ödenmiş olan KDV'lerin tekrar
ödenmesi istenir. Böyle bir işlemle muhatap olmamak için hırsızlık, yangın,
su basması gibi bireysel durumlarda mücbir sebebin mağdur mükellefler
tarafından ispat edilmesi
gerekir.
Bu durumlarda itfaiyeden veya jandarmadan temin edilecek rapor mahkemeye
sunularak zayi belgesi alınır.
Mükellefler kullandıkları belgeler bu
tür sebeplerle zayi olduğunda, on beş gün içinde işletmenin
bulunduğu yerin yetkili mahkemesinden zayi belgesi talep etmek zorunda.
Bu zayi belgesi mükelleflerin defter ve belgelerini ibraz etmeme suçundan
kurtulmalarını sağlar.
3- Henüz kullanılmamış boş faturalar
Boş
faturaların da kaybolması
veya çalınması mükellefler
için bir risk oluşturur.
Çünkü bu tür faturalar, mükellefin
iradesi dışında başkaları tarafından sahte olarak düzenlenip piyasaya
sürülme ihtimali taşır. Bu da
mükellefleri, vergi incelemeleri sırasında ciddi sıkıntılarla karşı
karşıya getirecektir. Ülkemizde ticari işlemlerde kullanılan faturalar mükellefler
tarafından anlaşmalı
matbaalara bastırılır. Matbaalar, ilgili bilgileri mükellefin vergi dairesine
bildirir. Yani vergi
dairesi hangi mükellefin ne tür belgeyi, kaç adet bastırdığını biliyor.
Henüz kullanılmamış boş durumda bulunan faturaların çalınması, kaybolması
veya diğer sebeplerle
ziyaı halinde de durumun tutanakla kayıt altına alınması gerekir.
Mükellefler boş faturalarının
kaybolduğunu fark ettikleri andan itibaren
vergi dairesine yazılı bilgi vermeli. Bildirimde belgelerin kaybına sebep
olan olaya ilişkin itfaiye, jandarma veya karakoldan alınan rapor veya
tutanak da eklenmeli.
Bu bildirimde ve daha sonra verilecek gazete ilanında kaybolan/çalınan belgelerin seri ve
sıra numaralarına da yer verilmeli.
Böylece iyi niyetli başka mükelleflerin sahte fatura kullanmak suretiyle
mağdur olması bir derece de olsa engellenmiş olur. Kullanılmamış boş
durumdaki faturalar için mahkemeler çoğu zaman zayi belgesi vermez. Bu yüzden
mahkemeye başvurmaya gerek yok. Bu arada faturaların işletme personeli
tarafından kötü niyetle kullanılması, kaybedilmesi gibi durumlarda hemen
ilgili cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunulması gerekir.
Yusuf Keleş
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder